Meu nome é Marcos Antonio de Vasconcelos Junior nascido em 26/06/1991, moro em São Paulo capital, sou formado em Sistemas da Informação e trabalho desenvolvendo para Android.
Começei a programar bem cedo, com 14 anos de idade.
Como experiencia, tive um emprego onde criei um sistema desktop. Como tive bastante tempo de aprimora-lo, acabei criando coisas tão genéricas que vi que podia ajudar muito mais desenvolvedores se eu disponibilizasse como projeto. Foi assim que nasceu o projeto open-source MarkUtils, depois de algum tempo ainda com o projeto ativo decedi mudar o nome para Towel e ando sempre tentando mante-lo atualizado com as idéias mais legais que tenho e também com a ajuda voluntaria que os outros fazem para o projeto.
Também tenho algumas contribuições para uma linguagem de script chamada CajuScript.
Eu gosto de programar como hobby, gosto de explorar a programação como ciência e também tenho um outro projeto para simular padrões de comportamento, que por enquanto o código está comigo pois pretendo usar no TCC, mas provavelmente no futuro irei disponibilizar também, um dos resultados é o modelo computacional que criei e falei sobre difusão por agregação-limitada.
Gosto bastante da área de programação de jogos, desenvolvi um TDGame e ainda tento com o tempo deixa-lo melhor, ele está disponivel para jogar e também é um projeto open-source, podem ver mais sobre o desenvolvimento dele e também o código fonte na pagina do projeto no github, também ná area, escrevi um artigo sobre script para jogos para o Ponto V!, um portal de desenvolvimento de jogos.
Também na área de programação de jogos, começei um projeto com o Vinicius Godoy (fundador do Ponto V) chamado Alegria, é uma engine para desenvolvimento de jogos que nós esperamos com o tempo sair algo bem legal, pelo menos idéias não faltam.
Hoje em dia, trabalho profissionalmente programando para devices com Android e pretendo compartilhar essa experiencia através de artigos com todos.
Como um bom programador de jogos, não pude deixar de escrever um artigo de programação de jogos com Android para o Ponto V!
Os projetos que ainda mantenho ativo estão disponiveis no github. E eles são:
Towel – Projeto com utilidades para Swing e para Java SE.
TDGame – Jogo de Tower Defence feito com Java2D.
AndroidTechsGames – Repositorio para os fontes dos artigos sobre programação de jogos para Android.
AndroidTechs – Repositorio dos fontes dos artigos sobre Android.
O projeto Alegria esta hospedado no Google Code e é mantido pelo ViniGodoy e eu ajudo com o possivel.
fevereiro 10, 2011 at 12:36 pm
O correto é Who am I?
fevereiro 10, 2011 at 12:44 pm
Acredito que ambos estajam certas, mas é bem melhor se pronunciar “Who I Am” do que “Who Am I”.
fevereiro 11, 2011 at 5:17 pm
Na verdade se vc tiver afirmando o correto é Who I Am. Como I know who I am. No entanto, quando se pergunta o correto é Who am I?
abril 13, 2012 at 4:41 pm
Se você quis afirmar quem você é, o termo Who I am está totalmente correto. Não é questão de pronuncia e sim de gramática rsrs
abril 13, 2012 at 5:07 pm
Então está certo pois estou afirmando. ^^
fevereiro 10, 2011 at 12:40 pm
Olá, seria só uma observação… no link “Who I Am?”, o correto não seria “Who Am I?” ?
fevereiro 10, 2011 at 12:44 pm
Obrigado por avisar.
fevereiro 10, 2011 at 2:26 pm
Opa mark
Parabéns pelo blog
Acho muito interessante desenvolvimento com android, pena que estou meio sem tempo pra aprender agora, tendo prioridades em outros estudos hehe
Gosto tbm da area de desenvolvimento de jogos, creio que em breve arranjarei um tempinho para isso tbm
parabéns novamente
Valeww
fevereiro 10, 2011 at 5:14 pm
Obrigado.
Eu tive sorte de conseguir um emprego para trabalhar com Android assim que eu pensei em estuda-lo 😀
Mas vale a pena, faça isso.
E dai vem a parte legal, agora vou misturar meu gosto por jogos e Android. ^^
Obrigado novamente.
fevereiro 17, 2011 at 2:19 pm
Fico pensando em relatos como o teu, e me vejo lá nos meus 14 anos, lógico que o acesso a computadores era bem mais restrito. Hoje tenho 35 anos, ainda jovem rsrsrsrs (sim eu uso “rs” para rir). Vejo essa avalanche de tecnologias emergindo diariamente e penso: “Poutz, quanto tempo e dinheiro eu perdi???”
Não sou programador profissional, trabalho da área contábil/custos, faço muito mais para quebrar-galho na empresa, desenvolvendo pequenas soluções para grandes problemas, mesmo assim me diferencio dos demais colegas da minha faixa de idade e que não tem essa afinidade com informática.
Não tenho capacidade técnica ainda para desenvolver projetos como o Towel, mas com exemplos e pesquisas nos foruns, aliado a um grande interesse, eu consigo utilizar, alias, graças a voces nunca usei o DefaultTableModel. Mesmo assim consigo dar algumas sugestões em questões não muito técnicas nos foruns. Cada um ajuda com o que sabe afinal de contas o conhecimento esta no mundo e ninguém sabe tudo, todos sabem um pouco.
Continue assim meu garoto, és muito novo e com um grande futuro pela frente.
Ps.: com o uso do Towel é certo que terei algumas idéias para sugerir.
abril 28, 2011 at 12:08 pm
Hi!!!
I need your help!
I try to create a PopUpWindow with a EditText inside them. I can touch the EditText and modify the text, but when i touch again, the app crash.
This is the error:
android.view.WindowManager$BadTokenException: Unable to add window — token android.view.ViewRoot$W@44767fc8 is not valid; is your activity running?
abril 28, 2011 at 1:30 pm
As I mentioned here http://stackoverflow.com/questions/4829718/exception-when-focusing-a-edittext-in-a-popupwindow-running-on-device/5820571#5820571
I doesn’t solve it, my solution was force the Keyboard to open when the EditText becomes visible.
abril 28, 2011 at 1:47 pm
Thank for the quick response.
Ask how to do that in the post.
abril 28, 2011 at 2:08 pm
Can you tell me how to do that? Can you send the code? Thanks for the quick response.
My post was deleted. Because it wasn’t a response.
abril 28, 2011 at 2:14 pm
Basic
abril 28, 2011 at 2:24 pm
From where you call this function?
I did from OnClick, but I got the desired result.
Perhaps, overwriting the function EditText?
abril 28, 2011 at 2:37 pm
Actually, I call this when my Popup goes up, cause the only thing the user can do with that Components is write, if there’s more interactions into your PopupWindow, you should add this code into the FocusListener of the EditText. Also, remember to “return true” to consume the event.
abril 28, 2011 at 2:48 pm
I try this:
editTextIp.setOnFocusChangeListener(new View.OnFocusChangeListener() {
public void onFocusChange(View v, boolean hasFocus) {
if (hasFocus) {
InputMethodManager mgr = (InputMethodManager) getSystemService(Context.INPUT_METHOD_SERVICE);
mgr.showSoftInput(editTextIp, InputMethodManager.SHOW_IMPLICIT);
}
}
});
But dont resolved the problem.
abril 28, 2011 at 2:57 pm
Sorry, it’s on the onTouchListener
abril 28, 2011 at 3:12 pm
Ok, that works. But … I can not re-edit the text. When I touch the TextEdit, does not appear again the keyboard, I guess it must be because the listener is removed. But if I return false, the application is broken as before.
abril 28, 2011 at 3:21 pm
If you return false, the EditText try open it for itself, and the error occurs. About reopening it, I think you should work on that logic to see when the keyboard needs to be visible.
abril 28, 2011 at 3:38 pm
But, when i try touch again the text edit, nothing happening.
I try set focusable and clickeable the edittext when this lose the focus, but this doesnt work.
abril 28, 2011 at 4:18 pm
Well,I do not solve the problem. And i implement my own popup. 😛
I create a new Activity and set the theme for my activity as Dialog. And get the window from popup and set the layout attributes, then the window will be positioned accordingly in the screen.
Not the best solution. But … It works! For Now.
Thanks for the help … I wonder if you will find some solution to my problem! If you want, I could send you my code so you can actually see what happens.
abril 28, 2011 at 2:32 pm
Sorry,
From where you call this function?
I did from OnClick, but I DONT got the desired result.
Perhaps, overwriting the function EditText?
junho 7, 2011 at 3:47 pm
normalmente nao costumo incomodar as pessas para fazer perguntas, mas mediante minha situacao vou te incomodar um pouco. rs
seguinte amigo, estou precisando transferir dados de uma jtable para outra, na minha aplicacao tem um botaozinho que quando clico ele pega os dados selecionados da jtable1 e joga na jtable2, isso ja funciona inclusive, porem ao clicar novamente nao lanca uma segunda transferencia saca ? envez disso atualiza a primeira, se pude me ajuda ai. valeu.
junho 7, 2011 at 3:55 pm
Se voce removeu os dados que voce transferiu para a segunda JTable do primeiro model isso nao vai acontecer.
junho 14, 2011 at 2:06 pm
HI!
I come to your blog from your profile on Stack Overflow. I’ve seen that has worked with RMSDK. I wonder if you could give me brief instructions on how to make a wrapper to the native libraries. I’ve made the compilation of the RMSDK and I have a few bookstores. to the following path / RMSDK / build / make / linux-arm-release-android-ndk / public. Are these the files to be included in the folder / jni / prereqs for my project?
I’ve been watching some of your post on StackOverflow, but I can not fully clarified. Any help you could give me about how to use the RMSDK since Android will be grateful.
Thanks in advance.
junho 14, 2011 at 2:23 pm
It’s a bit complicated, I did it linking theses lib.a files under jni folder, added the headers of RMSDK and declared all of them into the Android.mk file.
After that you can start write the wrapper and generate a library (librmsdk.so) with it.
junho 15, 2011 at 6:02 am
Thanks for your response Marcos.
I think I understand the further processing to be performed after generating the “librmsdk.so”. The problem is how to use the “library.a” generated by the cross compilation tools and header files RMSDK. There is not much information about this proces out there.
If I understand your answer, you put all these files within the directory jni / prereqs. Is this correct?
To create the file Android.mk I saw these two posts on StackOverflow [1] [2]. Which one did solve your problems using RMSDK with Android NDK?
It’s really a complicated issue how RMSDK works on Android and there is little information available. You’ve finally managed to make the whole process and implement the eBook reader using RMSDK Android? If so, there are any reference over Internet that you can recommend me to get a deeper knowledge on this topic or any place where I can see some code samples to get started?
Regards.
[1] http://stackoverflow.com/questions/4585591/no-rule-to-make-target-ndk
[2] http://stackoverflow.com/questions/4594836/unable-to-find-header-files-android-ndk
junho 15, 2011 at 12:23 pm
I implemented the whole eReader based on the API Specification and some docs that come with RMSDK framework.
The second link solved this question.
It’s true, there’s no information about RMSDK over internet, if you are using it, probably a client has the license and need to have a contact on Adobe to issues support.
junho 15, 2011 at 2:02 pm
Thanks again Marcos. I will give it a try with the explanation you did in the second link and try to contact Adobe to issues support but I think this won´t be easy.
Just a final issue. Can you tell me wich libraries did you put inside the jni/prerequisites folder?
Right now I have jni/libcurl , jni/openssl and jni/stlport libraries with their respective Android.mk file and a sub folder called “include” where I put their respectives header files.
But in the RMSDK/build/make/linux_arm_release_android_ndk-no/public I have a bunch of .a libraries. In example I have a libadept.a file and a sub folder called adept with a couple of .d and .o files
Do I have to create a sub folder under “myproject/jni” folder for each one of this .a files and put inside the include subfolder all the .d and .o files?
junho 15, 2011 at 3:58 pm
You need a folder to every libraries, including from RMSDK and these headers also.
It’s a line from my Android.mk file
LOCAL_STATIC_LIBRARIES := hobbes dp adept mschema t3 xml xml cryptopenssl fonts png jpeg zlib expat curl ssl crypto
I hope it’s help you.
Anyway.. the new version of RMSDK API include a port to Android, when I started this project, I wrote the wrapper myself, but I think it’s much easier use the new one.
fevereiro 13, 2012 at 8:43 am
Is it wrong to compile those libraries with make (as in book2png build process) then link them using LOCAL_LDLIBS flag?
I’m getting crazy with building that wrapper!
fevereiro 13, 2012 at 3:26 pm
I do that (the .a libs generated on make are embedded on the JNI folder), but still needs every header of the native code on your wrapper project.
junho 16, 2011 at 5:11 am
Thank you very much Marcos. That was a great help!!
janeiro 31, 2012 at 10:34 pm
For nothing 😉
janeiro 31, 2012 at 9:08 pm
Olá, estou precisando de um programador para desenvolver um jogo bem simples em android. caso tenha interesse, por favor, entre em contato urgente. Não achei seu e-mail.
janeiro 31, 2012 at 10:33 pm
Pode mandar para mark.vscs@gmail.com
janeiro 31, 2012 at 10:41 pm
Hi, I am an Android and iOS developer. Could you send me an email to daniel.corbatta@gmail.com
Thank!
janeiro 31, 2012 at 10:45 pm
Okay. I did’t 😉
abril 27, 2012 at 2:15 pm
Parabéns pela iniciativa e pelos projetos!
abril 28, 2012 at 2:46 pm
Obrigado 🙂
maio 6, 2012 at 10:37 am
Hello…
It’s nice to read your posts about Android. Let me ask you a question, do know how to implement an Android (simple) software the searches for a paired device, connects to it, and reads the bytes it has to send? … The paired device its not another Android. Any other device, like a pc, or a cellphone etc.
maio 7, 2012 at 9:00 am
Thanks!
I never did that, I don’t have samples, the only clue I guess is study the bluetooth API.
julho 13, 2012 at 2:55 am
Oi (por favor me responda) como faço pra rodar o seu jogo TDGAME do meu pc eu baixei mas nao consigo abrir !
julho 16, 2012 at 1:08 pm
Voce tentou com o link JNLP? Se voce baixou os fontes voce precisa rodar a classe que tem o main.
janeiro 15, 2013 at 3:13 pm
Camarada Xará,
É possível instalar “Android 4” no Samsung Galaxy Y (processador de 830 MHz ARMv6, 290 MB de RAM conforme o “Gerenciador de Tarefas” do aparelho)? Se sim, como poderia fazer de forma segura? Não consegui informação definitiva sobre isso na net.
Abraço,
Marcos
janeiro 16, 2013 at 4:44 pm
Hey Marcos,
Esse é o mesmo device que eu tenho, não é possivel de forma oficial instalar o Android 4.0 nele. A partir do Android 3+ é necessario que o device seja dual processor, então o maximo que voce vai conseguir na internet é uma ROM que parece o 4.0, mas não é.
Se descobrir algo comente que também quero saber 🙂
julho 20, 2016 at 3:55 pm
hi. i need your help
i saw your answer to this question on stackowerflow
http://stackoverflow.com/questions/5681213/pausing-mp3-in-java
i want to write an app in java that plays mp3 files
after some googling, i found JLayer library, but unfortunately there isn’t enuogh documantation with this library.
i want to set the position so that mp3 get played from that position, for example , i want to paly my mp3 from 5th second…
i search whole the net but unfortunately i coudn’t find a solution for this. i hope you could help me,
thank you very much.
outubro 20, 2016 at 6:48 pm
I only remember of DataLines and some seeks and something about library ZOOM and Ogg. Hopes its helps.